Dyslexietip van de maand januari In de les

De leerling met dyslexie in de les

Leerlingen met dyslexie hebben moeite met taal. Niet alleen met lezen en spellen, maar ook met spreken en luisteren.

De technische kanten van taal werken ook door in andere taken, bijv.:

- Bij het lezen de rode draad vasthouden en de tekst begrijpen

- Aantekeningen maken of verslagen schrijven

- Meervoudige talige taken tegelijkertijd uitvoeren, zoals luisteren en aantekeningen maken 

- Snel je gedachten om kunnen zetten in taal, zoals bij een groepsdiscussie of bij het reageren op een stelling

- Onnauwkeurigheden opmerken in wat je schrijft of leest.

Dyslexie gaat niet over! Je hebt er je leven lang last van. Voor veel leerlingen vormt het een belemmering om onderwijs op hun eigen niveau te kunnen volgen. Als docent kun je leerlingen daarin eenvoudig ondersteunen, bijv.:

- Neem dyslexie serieus en vraag je leerling wat hij/zij nodig heeft om je les goed te kunnen volgen.

- Geef het hoofddoel van je les aan.

- Geef denktijd en spreektijd.

- Leg verbanden met de leerstof van de vorige les.

- Houd rekening met verschillen in leerstofverwerking.

- Varieer in je aanbod: auditief, visueel, handelend.

- Maak een lijst met termen die in je vak vaak voorkomen.

En tot slot: wat werkt voor leerlingen met dyslexie, werkt voor alle leerlingen!

 

 

© 2014 - 2024 De Dyslexie-Express | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel