Dyslexietip van de maand juli MVT

Dyslexie en moderne vreemde talen (mvt)

Als je dyslexie hebt, heb je een probleem met taal. Dit kan effect hebben op de luistervaardigheid, de leesvaardigheid en de schrijfvaardigheid. Sommige leerlingen ondervinden ook problemen met hun spreekvaardigheid (woordvindingsproblemen, chaotische verteltrant, articulatieproblematiek). In hoeverre houd je als docent mvt rekening met de beperkingen van je leerlingen met dyslexie bij de beoordeling van so's en toetsen? En is dat iets wat je op eigen initiatief hebt bedacht of zijn er heldere afspraken gemaakt binnen de verschillende secties? En zijn die beoordelingsafspraken vastgelegd en vindbaar voor collega's?

Voor de verschillende vaardigheden zijn bijvoorbeeld de volgende beoordelingsrichtlijnen op te stellen:

Luistervaardigheid:

  • De luistertoets kan in overleg met de docent individueel worden afgenomen;
  • Leerlingen met dyslexie maken de luistertoetsen in een apart lokaal en krijgen 30 minuten meer tijd.

Schrijfvaardigheid:

  • Spellingsfouten worden alleen meegerekend in spellingstoetsen.

  • Wanneer een woord fonetisch wordt geschreven, wordt dit goed gerekend (met uitzondering van de spellingstoetsen en dictees).

Algemene afspraak kan zijn om in ieder geval niet twee mvt-toetsen op 1 dag te geven. Maak ook samen afspraken over de lay-out van so's en toetsen: de eindexamens worden uitgevoerd in Arial 12, dus waarom dan de so's en toetsen niet?

Een handig werkboek om te komen tot gezamenlijke afspraken is http://www.expertisecentrumnederlands.nl/soorten-onderwijs/vo/dyslexie-van-theorie-naar-praktijk-in-de-klas/

Laat het omgaan met dyslexie niet beperkt blijven tot individuele initiatieven! Gezamenlijke afspraken bieden zowel docenten, ouders als leerlingen een veilig en helder kader!

 

 

© 2014 - 2024 De Dyslexie-Express | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel