Stellen

Schrijven, aangeboren of aangeleerd?

Vorige Artikel 7 van 25 Volgende

Schrijven, aangeboren of aangeleerd?

“Schrijven” heeft binnen ons onderwijs twee betekenissen: motorisch schrijven of stellen. Deze column gaat over de tweede betekenis: stellen.

De zomervakantie is weer voorbij! Voor de een duurde het eeuwen, voor de ander vloog het voorbij. Met gekleurde koppies komen de kinderen de school weer binnen. De meesten zien er fris en uitgerust uit en lijken in 6 weken tijd enorm gegroeid en niet alleen in de lengte. Het nieuwe schooljaar kan beginnen!

In de klas van juf Marion hebben de leerlingen er zin in. Ze zitten nu in groep 5 en dat betekent dat er meer geleerd gaat worden dan rekenen en taal. Op het rooster staan nu ook aardrijkskunde, biologie en geschiedenis.

Tijdens de inloop worden er al heel wat ervaringen uitgewisseld met elkaar en met juf Marion. Geïnspireerd door al die verhalen lijkt het juf Marion een goed idee om de kinderen hun verhalen op te laten schrijven. Een opstel, zoals we dat vroeger noemden. De titel is: Mijn vakantie. Bijna alle kinderen gaan enthousiast aan de slag. Er zijn er natuurlijk altijd een paar die niet zo goed zijn in het schrijven van een verhaaltje en die zie en hoor je duidelijk worstelen. Niet iedereen kan overal even goed in zijn, vindt juf Marion. Verschillen mogen er zijn. Af en toe loopt ze even de klas rond om te kijken of iemand hulp nodig heeft. Soms moet ze even een woord voorschrijven en af en toe wijst ze op een spellingfout. Na een half uurtje laat ze alle kinderen de blaadjes inleveren. Een enkeling heeft wel 3 blaadjes vol geschreven. Na schooltijd gaat ze de verhaaltjes nakijken en dan gaat ze niet op de spellingfouten letten, want in dit geval gaat het haar om de inhoud. Ze streept de foutjes wel even aan, want haar leerlingen moeten zich natuurlijk wél bewust zijn van hun spelling. Ze geniet van de verhaaltjes en morgen laat ze een paar kinderen hun verhaal voor de klas voorlezen. Zo leren de andere leerlingen hoe een goed verhaal geschreven moet worden. Uit ervaring weet ze dat dit beter werkt dan wanneer zij het zelf vertelt.

Diezelfde ochtend, in een andere plaats in Nederland en op een andere school, start de groep 5 van juf Betsy. Ook hier fris gekleurde, uitgeruste koppies en enthousiaste vakantieverhalen. En ook juf Betsy lijkt het een goed idee om die verhalen op te laten schrijven. Ze zet haar leerlingen in een kring en vertelt over een grappige gebeurtenis uit haar eigen vakantie. Ze vraagt de leerlingen aan hun schoudermaatje te vertellen over hún leukste gebeurtenis. Vervolgens geeft ze de kinderen een opdracht: Schrijf een brief aan je beste vriend of vriendin en vertel daarin over de allerleukste gebeurtenis uit je vakantie. Juf Betsy praat in de kring over het onderwerp en het doel van de brief en aan wie die gericht is. Het maakt namelijk verschil of je schrijft aan je beste vriendin of aan de burgemeester. Juf Betsy herhaalt ook nog even twee spellingregels die de kinderen in groep 4 hebben geleerd. Ze vindt namelijk dat je bewust met spelling om moet gaan, ook als je een verhaaltje of een brief schrijft. Daarom gaat ze goed letten op woorden waarvoor die twee spellingregels gelden. Die hoeft eigenlijk niemand fout te schrijven.

Vervolgens zet juf Betsy de leerlingen in tweetallen bij elkaar. De samenstelling van die tweetallen is natuurlijk erg belangrijk, want niet alle leerlingen zijn even sterk in het schrijven van een verhaaltje. En verschillen kunnen elkaar versterken! In tweetallen maken de leerlingen een lijstje met steekwoorden die de inhoud van hun brief weergeven. Dan is de les voorbij. De meeste leerlingen zijn teleurgesteld, want ze popelen om aan hun brief te beginnen. Maar dat wordt de volgende les.

Schrijven kun je leren net als lezen. In 2011 heeft de Inspectie van het Onderwijs een onderzoek gedaan naar schrijven op de basisschool en een brochure uitgebracht met als titel “Focus op Schrijven”. Alle basisscholen hebben deze brochure ontvangen en kunnen die gratis downloaden op de site www.onderwijsinspectie.nl.

De kunst van het schrijven… je wordt er misschien mee geboren, maar je kunt er ook nog heel veel over leren!

 

Terry van de Beek

Deze column is ook te vinden op de website van www.sonedutraining.nl

Zie ook de handige Taalhulpkaart: Een tekst schrijven in 5 stappen: https://www.dyslexie-express.nl/a-40368131/bestel-meteen/een-tekst-schrijven-in-5-stappen/

 

Gastenboek

  • 27-03-2019 - Goedenavond,
    Wij hebben op school een Leonardo afdeling. Nu hebben...  lees meer
  • 25-07-2018 - Hoe kan ik mijn kleinzoon het beste helpen om zijn...  lees meer
  • 26-08-2017 - Beste Edwin,
    Veel kinderen met dyslexie leren blokletters schrijven omdat ook...  lees meer
Plaats een bericht
© 2014 - 2019 De Dyslexie-Express | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.