Dyslexie

Een nieuwe kijk op de Protocollen Leesproblemen en Dyslexie

Vorige Artikel 15 van 25 Volgende

Een nieuwe kijk op de Protocollen Leesproblemen en Dyslexie

 

In 2001 verscheen de eerste versie van het Protocol Leesproblemen en Dyslexie (Wentink &Verhoeven, 2001). Toen ze eenmaal gratis in de brievenbus vielen, was het een beetje een teleurstelling voor wie er op gewacht had: te groot, te dik en te veel over het hoofd van de groepsleerkracht heen geschreven. Het voelde als een gemiste kans! En het daaropvolgende deel voor groep 5 tot en met 8 was geen wezenlijke verbetering.

De reacties uit de praktijk waren gelijkluidend. Het Masterplan Dyslexie, onderwijsbegeleidingsdiensten en onderwijsadviesdiensten deden hun uiterste best om de vertaalslag van de Protocollen naar de praktijk te maken, maar dat ging moeizaam.

Inmiddels zijn er in de loop der jaren voor alle onderwijsrichtingen Protocollen verschenen, van (speciaal) basisonderwijs tot aan Wetenschappelijk Onderwijs. Elke zichzelf respecterende school heeft tegenwoordig een al dan niet eigen Dyslexieprotocol in de orthotheek staan en heel veel scholen praktiseren het ook!

Er veranderde echter langzamerhand veel in het onderwijs. Termen als “Handelingsgericht” en “Opbrengstgericht” zijn gemeengoed geworden in de basisscholen, er is bijna geen groepsleerkracht meer die niet van de Referentieniveaus heeft gehoord en we hebben de onderwijsbehoeften van al onze leerlingen al vrij duidelijk in beeld, passend onderwijs is op komst en CITO heeft de data voor afname van de DMT en de AVI verplaatst naar januari en juni. Bovendien hebben de toetsontwikkelaars bij Cito ook niet stil gezeten, dus er zijn weer een heleboel aanvullende toetsen bij gekomen.

Het werd dus hoog tijd voor nieuwe Protocollen Leesproblemen en Dyslexie, want alle gratis te downloaden updates, aanpassingen en aanvullingen maakten het niet meer zo overzichtelijk.

In 2011 zijn ze eindelijk verschenen in 4 delen en dat is een hele verbetering. Het zijn handzame naar de leerkracht toe geschreven boeken geworden. De inhoud is aangepast aan de nieuwe Toetskalenders en aan de nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs. En het Onderwijscontinuüm van CED-groep (Struiksma &Rurup, 2008) heeft gediend als kapstok voor de indeling in de verschillende zorgniveaus. Het mooie is dat alle protocollen beginnen met de inrichting van een rijke leeromgeving en goed lees- en spellingonderwijs, want hiervan profiteren alle leerlingen, dus ook en vooral de leerlingen met dyslexie en/of leesproblemen.

Eén klein minpuntje tot slot: de nieuwe Protocollen Leesproblemen en Dyslexie zijn niet meer gratis op te vangen bij de brievenbus! Ze zijn te koop!

 

Terry van de Beek

www.dyadon.nl

 

Dit artikel is in aangepaste vorm te vinden op www.sonedutraining.nl

Gastenboek

  • 27-03-2019 - Goedenavond,
    Wij hebben op school een Leonardo afdeling. Nu hebben...  lees meer
  • 25-07-2018 - Hoe kan ik mijn kleinzoon het beste helpen om zijn...  lees meer
  • 26-08-2017 - Beste Edwin,
    Veel kinderen met dyslexie leren blokletters schrijven omdat ook...  lees meer
Plaats een bericht
© 2014 - 2019 De Dyslexie-Express | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.