Algemeen

Opbrengstgericht werken in het onderwijs

Vorige Artikel 19 van 36 Volgende

Opbrengstgericht werken in het onderwijs

Ik ben begonnen als leerling-verkoper, daarna, na een tijdelijke aanstelling van 1 jaar, aangesteld als vaste verkoper. Na een aantal cursussen heb ik me opgewerkt tot afdelingschef. Daarna had ik de keuze om me verder te specialiseren, of  om te promoveren tot filiaalhouder. Ik heb me verder gespecialiseerd tot Human Resource Manager.

Ik werk nog steeds 1 dag in de week als afdelingsleider, omdat me dat inzicht geeft op wat er leeft op de werkvloer, zowel wat betreft het proces als het product. Inmiddels ben ik daarnaast met alle opgedane expertise een eigen winkeltje begonnen. Ik heb zelfs een eigen product in de markt gezet : De Dyslexie-Express.

Ondernemen in onderwijs is een omslag in denken en doen. Scholen gaan van een bijna zorgfunctie naar een bedrijfsfunctie. Ze werken opbrengstgericht. Ze stellen zich daarbij duidelijke doelen, die ze handelingsgericht bereiken. Onderweg daar naar toe stellen ze hun handelen regelmatig bij. Het personeel wordt hierin getraind en geschoold en de directeur is hierin een belangrijke inspiratiebron.

Scholen zetten zichzelf in de kijker. Ze maken reclame en proberen zich te onderscheiden om klanten binnen te halen. Ze presenteren hun jaarcijfers en maken die openbaar. Scholen beantwoorden hierbij voor zichzelf vragen als:

- Wat wil de klant kopen?

- Wat heb ik in huis?

- In welke staat verkeren de klanten?

(Oomkes, 1992)

In een dorp in de buurt opende in september 2011 een nieuwe Hema.

Het management beantwoordde bovenstaande vragen. Gericht op de vraag van de klanten werd uit het ruime aanbod een verantwoorde productkeuze gemaakt. Met het aanbod onderscheidden ze zich van de andere winkels in het dorp. De klant werd hier op gewezen door goed doordacht reclamemateriaal. Het personeel werd opgeleid en voorbereid op hun werk in een kleinere dorpskern. De doelen werden met elkaar gecommuniceerd, zodat iedereen wist waar naar toe moest worden gewerkt. Begin december werd bekeken hoe de stand van zaken is. Het bleek dat de doelen voor dit jaar met 100% overtroffen zijn.

De school als winkel? Een opbrengstgerichte vergelijking!

 

Terry van de Beek       ©2011

 

 

© 2014 - 2022 De Dyslexie-Express | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel