Stap 2

Klaar met tutorlezen? Nog lang niet! Stap 2

Artikel 2 van 9

Stap 2: Het kiezen van de tutées

Het is erg verleidelijk om de laagst scorende kinderen op technisch lezen te kiezen om met een tutor te gaan lezen. Deze leerlingen hebben echter de hulp en expertise van hun eigen groepsleerkracht heel erg nodig. En vergeet ook niet de comorbiditeit die bij zwakke lezers mee kan spelen (relatie leesstoornis met gedragsstoornissen zoals ADHD, ADD of aan autisme gerelateerde stoornissen). Een zekere mate van zelfstandigheid, concentratie en taakgerichtheid wordt toch wel verwacht.

Het is voor tutoren erg motiverend als de kinderen die zij helpen met lezen, ook goed vooruit gaan. Daarom werkt het voor beiden (tutée en tutor) erg goed als de kinderen die een C-score halen op de DMT en een instructieniveau op AVI gaan lezen met een tutor.

Succes bijna gegarandeerd!

Voor de meest zwakke lezers is het prettig om de positieve feedback van hun eigen leerkracht te krijgen. Voor de eventuele toeleiding naar de externe diagnostiek staat bovendien hulp van een tutor op een lager niveau dan hulp van de eigen groepsleerkracht.

© 2014 - 2024 De Dyslexie-Express | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel