Stap 7

Klaar met tutorlezen? Nog lang niet! Stap 7

Artikel 8 van 9

Stap 7: Evaluatie

1. Evaluatie van de tutor met de tutée

Na een kwartier samen lezen is het tijd om af te ronden. De tutor bespreekt met de tutée wat er vandaag goed is gegaan met het lezen. De tutée mag dit zelf aangeven. Kinderen vinden het vaak  lastig om te vertellen wat ze goed hebben gedaan. Wat werkt is de inzet van de Lees-beter-meter (www.dyslexie-express.nl). Hiermee kunnen bij de start van elke sessie samen concrete doelen worden afgesproken, die vervolgens kunnen worden geëvalueerd. Dat werkt zowel voor tutor als tutée erg prettig.

2. Evaluatie met de tutoren

Na afloop van de afgesproken tutorleesperiode (maximaal 8 weken) evalueert de contactpersoon van het team met de tutoren. Zij kunnen hierbij praktische punten aangeven, zoals rust in de hal tijdens het lezen. En ze kunnen vragen stellen over de manier van samen lezen, feedback geven, corrigeren van fouten en soms zelfs gedrag. Een manier van gericht evalueren is om de tutoren ieder 1 tip en 1 top te laten formuleren. Zo zijn er verschillende werkvormen te bedenken, die er voor zorgen dat er niet te lang wordt gepraat en er effectief wordt geëvalueerd. Tutoren mogen meteen aangeven of ze nog een periode tutor willen zijn en of ze met dezelfde tutée verder willen lezen.

3. Evaluatie met het team

Nadat er met de tutoren is geëvalueerd, wordt dit gedeeld met het team. Op basis van alle resultaten kunnen er duidelijke en/of andere afspraken worden gemaakt. De tutoren merken hierdoor  dat hun mening er toe doet en het tutorlezen wordt iets van het hele team, of sterker nog: iets van de hele school!

© 2014 - 2024 De Dyslexie-Express | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel