Spelling

De magie van BLOON

Artikel 30 van 41

De magie van BLOON

Vraag aan een willekeurige leerkracht hoe hij spelling verrijkt naast wat de methode biedt en in 75% van de gevallen is het antwoord: Wij doen BLOON. Met de computer. En de leerlingen oefenen dagelijks thuis, ervan uitgaand dat de spellingmethode nog werkt met woordpakketten. De standaard woordpakketten kunnen ingevoerd worden in het programma www.bloon.nl door de leerkracht. En alle leerlingen kunnen daarna op school en thuis zelfstandig aan de slag en vaak ook allemaal met dezelfde woorden. Er zijn uitzonderingen waarbij alleen de zwakke spellers met BLOON op de computer werken. De leerkrachten zijn erg blij met www.bloon.nl, want het scheelt een hoop werk.

De letters van BLOON staan voor Bekijken, Lezen, Omdraaien, Opschrijven, Nakijken. Oorspronkelijk wordt BLOON uitgevoerd met papieren kaartjes, waarop de woorden die de leerling moet leren met de hand worden geschreven of met de computer worden getypt. BLOON wordt gebruikt als oefenvorm bij de Retentietraining, een intensieve training die remedial teachers inzetten om zwakke, niet regelgevoelige spellers zoveel mogelijk visuele woordbeelden te laten inprenten. Deze woordbeelden worden door de leerling zelf auditief ondersteund (een extra ingang in het geheugen) door ze hardop te lezen en ze worden bij voorkeur handmatig geschreven (nog een extra ingang). Er worden geen woorden geoefend die de leerling al kent. Dit wordt door middel van een auditief dictee getoetst. Elke zwakke, niet regelgevoelige speller heeft zijn eigen individueel op hem afgestemde woordpakket. Na het oefenen met de BLOON-kaartjes wordt door middel van een auditief dictee getoetst of de woorden worden beheerst. Retentie betekent dat het resultaat ook op de lange termijn nog steeds goed is. Bij de Retentietraining wordt dan ook na een maand nog een keer door middel van een auditief dictee getoetst of de beheerste woorden nog steeds beheerst zijn. De woorden die niet aan dit criterium voldoen, worden opnieuw geoefend. Passend spellingonderwijs dus eigenlijk!

BLOON doen, kan dus op de ene school iets heel anders inhouden dan op de andere school. Omdat de resultaten door de inzet van BLOON voor de zwakke, niet regelgevoelige speller erg goed waren, is deze oefenvorm door leerkrachten geadopteerd als dé effectieve oefenvorm om de spellingopbrengsten voor alle leerlingen te verhogen. Toch vreemd dat die spellingopbrengsten dan toch niet zo stijgen als gehoopt! Toch vreemd dat de magie van BLOON niet altijd lijkt te werken.

Het visueel, auditief en motorisch inprenten van woorden, zoals met BLOON gebeurt, werkt alleen voor leerlingen die niet regelgevoelig zijn. Zolang leerlingen de schrijfwijze van woorden via spellingregels kunnen leren, is er geen indicatie voor BLOON. Het zou daarnaast een verbetering zijn als leerlingen ook bij www.bloon.nl de opdracht krijgen om de woorden die op het beeldscherm verschijnen hardop te lezen. Dat betekent in deze fase controle van de leerkracht en/of de ouder. Het zou al een verbetering zijn als het programma de woorden die getoond worden auditief zou kunnen ondersteunen, zoals bijvoorbeeld bij www.wrts.nl gebeurt. Daarnaast zou het een verbetering zijn als er alleen woorden worden geoefend, die de leerling in een eerder afgenomen auditief dictee fout heeft geschreven. En tot slot werkt het handmatig woorden schrijven voor de opslag in het geheugen nog net iets beter dan het typen van woorden.

Helaas kan BLOON niet toveren en daarmee in één klap de spellingopbrengsten verhogen. Daar is heel wat meer voor nodig! Maar de magie van BLOON kan wel werken, mits goed toegepast en bij díe leerlingen die het nodig hebben.

 Het BLOON-hulpkaartje is te verkrijgen via de het tabblad Producten op deze website.

© 2014 - 2024 De Dyslexie-Express | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel