Inclusief lunch en materiaal

Lees en schrijf je wijs in groep 3 tweede fase

Artikel 1 van 8 Volgende
€ 225,00
Aantal

U kunt u voor deze workshop inschrijven via deze webwinkel. U doorloopt het bestelproces en ontvangt daarna meteen een factuur in uw mailbox. Indien een administratiekantoor deze factuur moet voldoen kunt u deze gegevens invullen bij factuuradres. Vul uw eigen gegevens in bij afleveradres. Heeft u nog vragen dan kunt u bellen naar 06-34588267 of mailen naar info@dyadon.nl.

LEES EN SCHRIJF JE WIJS IN GROEP 3: FASE 2*

Donderdag 14 februari 2019

Tijd: 10.00 - 16.00

Plaats: Het Drents Archief te Assen

Inleiding

Nu uw leerlingen in het eerste halfjaar alle letters geleerd hebben en de eerste stappen hebben gezet in de richting van het zelfstandig lezen, heeft u als leerkracht een nieuwe uitdaging.

In deze cursus leert u hoe u door doelgerichte, dynamische en activerende activiteiten de lees-en schrijfvaardigheid van uw leerlingen kunt vergroten. Uw uitdaging is om uw leerlingen niet meer alleen te leren om klankzuivere woorden te schrijven en te lezen maar om hen uit te dagen om het leestempo te vergroten terwijl ze ook in staat moeten zijn om geleerde spellingregels toe te passen en complexere niet-klankzuivere woorden te lezen in zinnen en teksten. Voor dit proces is  de kwaliteit van uw instructie van grote invloed op de opbrengsten van het lezen en de spelling van uw leerlingen.  Naast uw goede instructie is het inzetten op leesplezier en schrijfplezier belangrijk om uw leerlingen zich te laten ontwikkelen tot goede lezers.

Inmiddels heeft u ook ervaren dat het leesproces niet bij alle leerlingen even soepel verloopt en wordt u geconfronteerd met grote verschillen in de leeskwaliteit.  Door preventief en proactief te handelen kunt u deze kloof voor een groot deel dichten. Echter er zijn leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben. U leert in deze cursus welke interventies effectief zijn en hoe u deze in uw klassenorganisatie kunt wegzetten.

U leert dat lezen en schrijven onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. In deze fase komt er meer nadruk te liggen op het leren en herkennen van spellingpatronen, die ook grote invloed hebben op het leesproces. Inmiddels weten we ook dat het werken met een goede lees- en spellingmethode niet voldoende is om tegemoet te komen aan de ondersteuningsbehoefte van diverse kinderen. In deze cursus krijgt u daarom allerlei praktische handvatten om op een inspirerende en activerende manier uw leerlingen te begeleiden.  U leert om uw methode kritisch te bekijken en te bepalen welke activiteiten effectief zijn en welke niet renderend zijn. Tegelijkertijd leert u welke werkvormen of activiteiten u eventueel kunt toevoegen om aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van uw leerlingen.

Dit alles vraagt natuurlijk ook om een inspirerende, uitdagende en rijke leesomgeving. Een rijke schrijf- en leesomgeving heeft grote invloed op de taal- en leesontwikkeling en draagt op functionele en betekenisvolle wijze bij aan de geletterdheid van uw leerlingen. Natuurlijk bent u als leerkracht een onlosmakelijk onderdeel van deze rijke leeromgeving. Door uw inspirerende rolmodel, waarbij u gebruik maakt van de vele tips en ideeën om uw leeromgeving uitdagend te maken, legt u een stevig fundament om uw leerlingen te ontwikkelen tot goede, gretige lezers. 

Voor wie?

Groepsleerkrachten van groep 3, onderwijsassistenten, intern begeleiders, taalcoördinatoren.

‘Nu kennen mijn/onze leerlingen alle letters. Maar hoe krijg ik zelfstandige, gemotiveerde lezers?’

Inhoud

  • Basisvoorwaarden: wat moeten leerlingen kunnen en kennen voor fase 2

  • Karakteristieken en inhoudelijke kenmerken van fase 2

  • Het omgaan met verschillen tussen leerlingen: extra ondersteuning en extra uitdaging

  • Kennismaking met effectieve interventies

  • Het creëren van een rijke lees- en spelling-/schrijfomgeving als basis voor het creëren van gemotiveerde lezers en spellers

  • Aandachtspunten voor een vloeiende overgang naar groep 4

Welke doelen heeft u na deze dag bereikt?

  • De cursist is zich ervan bewust waar de accenten in fase 2 van het aanvankelijk lezen en spellen horen te liggen.

  • De cursist kan invulling geven aan effectieve lees- en schrijfactiviteiten die de opbrengsten van het lees- en schrijfonderwijs verhogen.

  • De cursist is in staat om een rijke lees- en schrijfomgeving in te richten en weet aan welke eisen deze moet voldoen.

  • De cursist is in staat om risicolezers op effectieve wijze te herkennen, te ondersteunen en kent de belangrijkste interventies.

Uitwisseling

De cursist krijgt informatie over recente inzichten rondom de opstart van het voortgezet lezen en schrijven in groep 3. Er is volop ruimte om de succesvolle ervaringen van de deelnemers  rondom die inzichten uit te wisselen en deze, onder begeleiding van de docent, te vertalen naar het praktisch handelen in de eigen klas.

Programma

  • Welkom en startactiviteit

  • Van aanvankelijk lezen naar voortgezet lezen en spellen

  • Onderwijsbehoeften van leerlingen op het gebied van lezen en spellen

  • Een rijke leeromgeving

  • De overgang naar groep 4

  • Evaluatie en afronding

 

*Geregistreerd bij registerleraar

 

 

 

 

 

Gastenboek

  • 25-07-2018 - Hoe kan ik mijn kleinzoon het beste helpen om zijn...  lees meer
  • 26-08-2017 - Beste Edwin,
    Veel kinderen met dyslexie leren blokletters schrijven omdat ook...  lees meer
  • 25-08-2017 - Mijn zoon (9) heeft afgelopen 4 jaar alleen blokletters aangeleerd...  lees meer
Plaats een bericht
© 2014 - 2019 De Dyslexie-Express | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.