Groep 3

Lees en schrijf je wijs tweede fase

Vorige Artikel 2 van 11 Volgende

Vraag vrijblijvend informatie aan voor een workshop op maat op locatie!

Inleiding

Nu uw leerlingen in het eerste halfjaar alle letters geleerd hebben en de eerste stappen hebben gezet in de richting van het zelfstandig lezen, heeft u als leerkracht een nieuwe uitdaging.

In deze workshop leert u hoe u door doelgerichte, dynamische en activerende activiteiten de lees-en schrijfvaardigheid van uw leerlingen kunt vergroten. Uw uitdaging is om uw leerlingen niet meer alleen te leren om klankzuivere woorden te schrijven en te lezen maar om hen uit te dagen om het leestempo te verhogen terwijl ze ook in staat moeten zijn om geleerde spellingregels toe te passen en complexere niet-klankzuivere woorden te lezen in zinnen en teksten. Voor dit proces is  de kwaliteit van uw instructie van grote invloed op de opbrengsten van het lezen en de spelling van uw leerlingen.  Naast uw goede instructie is het inzetten op leesplezier en schrijfplezier belangrijk om uw leerlingen zich te laten ontwikkelen tot goede lezers.

Inmiddels heeft u ook ervaren dat het leesproces niet bij alle leerlingen even soepel verloopt en wordt u geconfronteerd met grote verschillen in de leeskwaliteit.  Door preventief en proactief te handelen kunt u deze kloof voor een groot deel dichten. Echter er zijn leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben. U leert in deze workshop welke interventies effectief zijn en hoe u deze in uw klassenorganisatie kunt wegzetten.

U leert dat lezen en schrijven onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. In deze fase komt er meer nadruk te liggen op het leren en herkennen van spellingpatronen, die ook grote invloed hebben op het leesproces. Inmiddels weten we ook dat het werken met een goede lees- en spellingmethode niet voldoende is om tegemoet te komen aan de ondersteuningsbehoefte van diverse kinderen. In deze workshop krijgt u daarom allerlei praktische handvatten om op een inspirerende en activerende manier uw leerlingen te begeleiden.  U leert om uw methode kritisch te bekijken en te bepalen welke activiteiten effectief zijn en welke niet renderend zijn. Tegelijkertijd leert u welke werkvormen of activiteiten u eventueel kunt toevoegen om aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van uw leerlingen.

Dit alles vraagt natuurlijk ook om een inspirerende, uitdagende en rijke leesomgeving. Een rijke schrijf- en leesomgeving heeft grote invloed op de taal- en leesontwikkeling en draagt op functionele en betekenisvolle wijze bij aan de geletterdheid van uw leerlingen. Natuurlijk bent u als leerkracht een onlosmakelijk onderdeel van deze rijke leeromgeving. Door uw inspirerende rolmodel, waarbij u gebruik maakt van de vele tips en ideeën om uw leeromgeving uitdagend te maken, legt u een stevig fundament om uw leerlingen te ontwikkelen tot goede, gretige lezers. 

Voor wie?

Groepsleerkrachten van groep 3, onderwijsassistenten, intern begeleiders, taalcoördinatoren.

‘Nu kennen mijn/onze leerlingen alle letters. Maar hoe krijg ik zelfstandige, gemotiveerde lezers?’

 

Inhoud

  • Basisvoorwaarden: wat moeten leerlingen kunnen en kennen voor fase 2
  • Karakteristieken en inhoudelijke kenmerken van fase 2
  • Het omgaan met verschillen tussen leerlingen: extra ondersteuning en extra uitdaging
  • Kennismaking met effectieve interventies
  • Het creëren van een rijke lees- en spelling-/schrijfomgeving als basis voor het creëren van gemotiveerde lezers en spellers
  • Aandachtspunten voor een vloeiende overgang naar groep 4
© 2014 - 2022 De Dyslexie-Express | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel