Dyslexietip van de maand maart De leerling met dyslexie

Wie is die leerling?

Weet ik welke leerlingen die ik les geef dyslexie hebben en waarom is die informatie belangrijk?

Het is fijn als docenten jaarlijks een lijst ontvangen met de namen van hun dyslectische leerlingen en/of dat ze weten waar deze lijst op het intranet van de school te vinden is.

Leerlingen met dyslexie vragen op enkele gebieden extra aandacht:

 Agendagebruik:

        Is het handschrift leesbaar?

        Is de informatie volledig?

        Is de informatie goed overgenomen van het bord en is er voldoende tijd

        om de informatie over te nemen?

        Staat de informatie ook in het digitale systeem, zoals bijvoorbeeld Magister?

 Planning van de les:

        Staat de inhoud van de les kort op het bord en is die kort besproken?

        Is het doel van de les duidelijk voor de leerling?

 Taal-/spraakproblemen:

        Geen vingers na een vraag: iedereen kan na een kleine pauze de beurt krijgen.

        Tijd geven voor een antwoord: leerlingen met dyslexie ervaren vaak woordvindingsproblemen

 Waar heeft de leerling mijn steun bij nodig?

        Ga een gesprekje aan met de leerling.

        Niet alle leerlingen hebben al een faciliteitenkaart: waarschuw de mentor!

En tot slot: wat goed is voor leerlingen met dyslexie is vaak goed voor alle leerlingen!

 

 

 

 

 

 

© 2014 - 2021 De Dyslexie-Express | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel