Dyslexietip van de maand april Gedrag

Dyslexie en gedrag

25% van de leerlingen met ADHD en ADD heeft ook dyslexie (Shaywitz, 2003). Er bestaat dus een sterke relatie tussen ADHD/ADD en dyslexie. Omdat gedrag eigenlijk altijd het eerste opvalt, wordt dyslexie bij drukke leerlingen niet altijd op tijd onderkend.

Andersom kan het ook zijn dat leerlingen met dyslexie symptomen vertonen van hyperactiviteit en ongeconcentreerdheid. Dit heeft effect op de taak- en werkhouding van deze leerlingen.

Het volgende valt dan op:

  • Ongestructureerd, inadequaat en vluchtig taakgedrag
  • Ongestructureerde, inadequate en vluchtige werkhouding
  • Onvoldoende werkverzorging
  • Onvoldoende vaardigheden voor zelfsturing
  • Onvoldoende doorzettingsvermogen
  • Onvoldoende concentratie

Indien de combinatie ADHD/ADD en dyslexie bij een leerling is gediagnosticeerd, dan heeft deze leerling dus geen enkelvoudige ernstige dyslexie en wordt de begeleiding van dyslexie niet vergoed door de gemeente. Indien de ADHD/ADD onder controle is en de lees- en/of spellingachterstand niet meer hier terug naar toe is te leiden, dan kan er in sommige gevallen alsnog een vergoeding plaatsvinden. Dit geldt alleen voor leerlingen tot 13 jaar.

Let dus goed op lees- en spellingproblemen bij leerlingen met ADHD/ADD. Er kan écht sprake zijn van dyslexie!

© 2014 - 2024 De Dyslexie-Express | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel