De Dyslexie-Express: hoe het allemaal is gekomen!

Ik las tijdens mijn opleiding tot dyslexiespecialist veel literatuur over dyslexie, uiteraard. Wat mij vooral erg boeide en trof was het sociaal-emotionele aspect van dyslexie, dat te vaak onderbelicht blijft in de externe begeleiding en de begeleiding in de klas.

Acceptatie van dyslexie begint bij begrip voor dyslexie van het kind zelf, van zijn leeftijdsgenoten (klasgenootjes en vriendjes) en van zijn begeleidende volwassenen (ouders, begeleiders en leerkrachten). Om een positief zelfbeeld te houden of te krijgen, is het belangrijk dat het kind zelf én alle lagen om het kind heen begrijpen wat een diagnose dyslexie voor gevolgen heeft (Elbaum and Vaughn, 2001). Frustratie ligt snel op de loer en veelal vóór de diagnose! Een normaal intelligent kind begrijpt niet waarom hij de leescode niet kan kraken. Dan moet hij wel érg dom zijn. Als de diagnose er eenmaal is, wordt het een hele klus om het zelfbeeld van het kind weer op te vijzelen. En oh, wat heb ik vaak huilende en snikkende leerlingen aan mijn bureau gehad en wat heb ik schrijnende verhalen gehoord in het voortgezet onderwijs! En vlak alle verhalen niet uit van volwassenen over hun vaak trieste schoolloopbaan (zie hiervoor ook https://www.linkedin.com/today/author/0_0ZvlVUy4laLk2CU7f8zN79?trk=prof-sm).                Wat een hoop miskend en ontkend talent!

Sinds de komst van passend onderwijs maakt dyslexie deel uit van de basisondersteuning. Dit betekent geen begeleiding meer buiten de klas, maar binnen de groep door de eigen leerkracht. Een hele klus voor die leerkracht, die daar wel wat hulp bij kan gebruiken. Op didactisch gebied worden de leerkrachtvaardigheden steeds groter, maar voor de pedagogische kant gunt men zich over het algemeen weinig tijd en heeft men ook weinig tijd. En men mist hierbij vaak de vaardigheden en juiste aansturing. Dat waren de redenen dat de Dyslexie-Express er gewoon móest komen! Op basis van eigen ervaring in het (speciaal) basisonderwijs en op basis van verhalen van kinderen en ouders werd de samenstelling van de Dyslexie-Express bepaald. Simpelweg de juiste ontwikkelaars zoeken en een eenduidige vormgeving bepalen. Nou ja, simpelweg... dat had natuurlijk wel enige voeten in de aarde! Bovendien moest het een product zijn dat niet te arbeidsintensief in te zetten is en ook nog tegen een redelijke prijs, want het onderwijs is arm. Een speels element zou de aantrekkelijkheid vergroten en dat leverde ook een mogelijkheid om toch nog een didactisch element toe te voegen. Het onderdeel oplossingsgericht coachen was de slagroom op de taart.

En toen nog de financiën! Dwars tegen de beginnende economische crisis in ging ik een product in de markt zetten. En daarom waren uitgevers niet geïnteresseerd, want het ging immers om een erg kleine doelgroep, dus het product zou geen grote winst op gaan leveren!?! Alsof dat mijn doel zou zijn! Gelukkig kreeg ik na veel tegenslag en afwijzingen een tip van mijn kapper (ja écht) en die heb ik opgevolgd. Ik heb iemand benaderd die volgens de Quote 500 wel wat te besteden had en heb brutaalweg om een lening gevraagd. En die kreeg ik en tegen gunstiger voorwaarden dan bij de bank. Sterker nog: de bank zou mij waarschijnlijk geen euro hebben geleend!

Eindelijk kon ik mijn droom laten uitkomen! De Dyslexie-Express was een feit!Ik koester de hoop dat veel leerlingen met dyslexie geholpen zullen worden met de Dyslexie-Express, want ze verdienen dat stukje ondersteuning en aandacht. En hopelijk genieten veel klassen van het gekke Tricky-treinenspel en hopelijk gaan heel veel kinderen en volwassenen begrijpen wat dyslexie is en wat het met je zelfbeeld kan doen door het verhaal van Stijn en Tess. Dyslexie is niet erg en dyslexie is niet onoverkomelijk, maar een beetje hulp in het proces van begrijpen en acceptatie is erg welkom! Ik nodig iedereen uit om met mij in die trein te stappen en de reis te wagen! Deze trein rijdt altijd, ook met blaadjes op de rails, bevroren wissels en vierkante wielen! En dat is een geruststellend gevoel. Toch?

http://www.dyslexie-express.nl/a-37935613/producten/de-dyslexie-express

Gastenboek

  • 26-08-2017 - Beste Edwin,
    Veel kinderen met dyslexie leren blokletters schrijven omdat ook...  lees meer
  • 25-08-2017 - Mijn zoon (9) heeft afgelopen 4 jaar alleen blokletters aangeleerd...  lees meer
  • 08-02-2017 - Weet iemand hier waar je je opnieuw kan laten testen...  lees meer
Plaats een bericht
© 2014 - 2017 De Dyslexie-Express | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.