Woordenschat: consolideren

Waarom zouden we woorden consolideren? Onderstaande uitleg komt uit het artikel van Jos Cöp op wij-leren.nl: https://wij-leren.nl/woordenschatonderwijs-21e-eeuw-onderwijskundig-leiderschap.php#.WhQiXacglVc.facebook

"Steeds meer onderzoek van taalkundigen en breinwetenschappers vindt de laatste jaren z’n weg naar het onderwijs. Zeker ook op het gebied van woordenschat. Twee zaken spelen daarbij een belangrijke rol. Ten eerste de aanname dat kennis opgeslagen ligt in (neurale) netwerken, waarbij de kwaliteit van de verbindingen tussen de zenuwcellen die de informatie bevatten, bepaalt of we die kennis paraat hebben of niet. Ten tweede de aanname dat kennis wordt opgeslagen in het langetermijngeheugen en dat het, indien nodig, voor bewerking beschikbaar komt in het werkgeheugen. Ook hier spelen verbindingen een belangrijke rol. Als deze actie vaker herhaald wordt, kan de kennis makkelijker beschikbaar worden gesteld. Worden de verbindingen vaker actief gebruikt, dan verbeteren ze. Is dit niet het geval, dan worden ze zwakker. En uiteindelijk kan het zo zijn dat de noodzakelijke kennis uit het langetermijngeheugen niet meer beschikbaar komt in het werkgeheugen.

Onder de hedendaagse inzichten over woordenschatonderwijs, ligt deze theoretische basis. Vandaar dat het werken met woordclusters (netwerken van woorden die met elkaar verbonden zijn) en woordrelatieschema’s (netwerken waarin elementen van een woordbetekenis met elkaar verbonden zijn) zo’n belangrijke rol vervullen in de hedendaagse woordenschatdidactiek. Het vergroten van de woordenschat is dus een actief (denk)proces met als doel het leggen van verbindingen tussen betekeniselementen van individuele woorden en van verbanden tussen woorden onderling. Informatie of uitleg krijgen en er veel mee bezig zijn, zijn de belangrijkste ingrediënten die hiervoor nodig zijn. Door te oefenen en door de woorden actief en passief te gebruiken dus."

 

© 2014 - 2024 De Dyslexie-Express | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel