Hoe krijgen we kinderen weer aan het lezen?

 

 

Hoe krijgen we kinderen weer aan het lezen?

  1. Samenvatting van het artikel op NRC.nl van Remie & Veldhuis van 31-01-’20: Hoe we kinderen aan het lezen krijgen

       https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/31/hoe-we-ze-weer-aan-het-lezen-krijgen-a3988900

De auteurs geven 5 tips:

1. Bevorder het “diep” lezen

Leer kinderen elke dag 30 minuten geconcentreerd te lezen in boeken, tijdschriften, kranten etc.. Lees in ieder geval in die tijd iets dat je interesseert (Hooge).

2. Verhoog het leesplezier

  • Ga minder rigide om met je aanbod en help kinderen met het zoeken van een boek (Hooge)
  • Lezen moet “cool”worden. Het is geen suffe bezigheid (Volman).
  • Lessen in begrijpend lezen moeten niet droog zijn

3. Verbeter de lesmethoden en de didactieken

  • Bied kinderen al vanaf jonge leeftijd veel achtergrondkennis en woorden aan (Gubbels)
  • Zie begrijpend lezen niet als een apart vak (Bosman), maar bied het geïntegreerd aan (Gubbels).
  • Maak tijd voor lezen (Bosman).
  • Teksten in methoden zijn ingekort en/of te simpel. Gebruik rijke teksten.

4. Zorg voor een leescultuur

  • Leerkrachten, ouders, pabostudenten moet meer (voor)lezen (Hooge).
  • Scholen moeten meer gebruik maken van het aanbod van de bibliotheken (Hooge).
  • Bibliotheken moeten in stand worden gehouden.
  • Scholen moeten een expliciet leesbeleid voeren en enkele leerkrachten laten opleiden tot leesspecialisten.
  • Er moeten voldoende boeken zijn (Hooge).
  • Praat met kinderen over boeken (Hooge).

5. Vergeet de jongens niet

  • Er is nog geen absolute verklaring voor de lagere leesvaardigheid van jongens (Volman)
  • Jongens vinden andere boeken leuker dan meisjes.

Geciteerde deskundigen in het artikel:

  • Monique Volman, hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam
  • Joyce Gubbels, een van de vijftien deskundigen die deel uitmaken van de Vlaams-Nederlandse Taalraad die in september een actieplan uitbracht voor effectief leesonderwijs.
  • Anna Bosman, hoogleraar pedagogiek aan de Radboud Universiteit te Nijmegen.
  • Edith Hooge, voorzitter van de Onderwijsraad.

B. Meer informatie, praktische tips en ideeën:

  • Voor het verbeteren van het leesplezier thuis en op school:

https://www.debibliotheekopschool.nl/hoe.html

  • Voor tips op het gebied van niet droge lessen in begrijpend lezen:

http://geletterdheidenschoolsucces.blogspot.com/2015/09/begrijpend-lezen-met-de-methode.html

http://taalunieversum.org/sites/tuv/files/downloads/Actieplan_Effectief%20onderwijs%20in%20begrijpend%20lezen.pdf (Actieplan begrijpend lezen)

  • Voor tips om je leesles aantrekkelijker te maken:

https://www.dyslexie-express.nl/c-3068586/pimp-je-leesles/ (download het handige e-book)

  • Voor de integratie van begrijpend lezen in andere vakken:

file:///D:/Gebruikers/Gebruiker/Downloads/vakonderwijs-en-geletterheid-bijdragen-aan-de-landelijke-werkconferentie-2019.pdf

https://slo.nl/thema/vakspecifieke-thema/nederlands/taalgericht/lesvoorbeelden-materialen/lessuggesties/

  • Voor samenwerking tussen de bibliotheek, school en thuis:

https://www.debibliotheekopschool.nl/home.html

  • Voor tips om jongens aan het lezen te houden/krijgen:

https://www.lezen.nl/nl/jongens-hoe-krijgen-we-jullie-aan-het-lezen

  • Voor tips om thuis oefenen met lezen goed vorm te geven

https://www.dyslexie-express.nl/c-3485595/al-is-het-maar-10-minuten/ (download het handige e-book)

© Terry van de Beek Dyadon advies & training 2020

© 2014 - 2024 De Dyslexie-Express | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel