Handleiding Kleuren benoemen Screening
Snel benoemen van eenvoudige primaire kleuren
Benoemsnelheidsproblemen zijn een belangrijke oorzaak van leesproblemen. De kennis is wel aanwezig, maar het kind kan het niet vlot oproepen / verwoorden.
Snel benoemen van kleuren (cijfers, symbolen) doet een beroep op dezelfde hersenfuncties als het herkennen van letters.
Afname:
Laat het blad met kleurtjes zien. Het gele kleurtje staat linksboven.
“Kijk, ik heb hier een mooi blad met allemaal gekleurde rondjes. Weet jij ook welke kleuren het zijn? Vertel maar:
(wijs kris-kras vier verschillende kleuren aan)
“Dit is ….. En dit is…… En dit is ……. En dit is ……..
Als het kind alle kleuren goed heeft benoemd zeg je: “Prima. Nu mag je al die kleuren gaan opnoemen, zo snel als je kunt. Kijk zo…”
Doe zelf 1 rij voor en de eerste twee rondjes van rij 2, terwijl je de hokjes v.l.n.r. en v.b.n.b. aanwijst spreek je kleur voor kleur duidelijk uit. Zorg daarbij wel voor een vlot doorgaand tempo.
“En nu mag jij. Als ik “ja” zeg mag je beginnen.”
Kijk nadrukkelijk op je horloge of je druk je stopwatch in.
Wijs bij (begin weer linksboven) terwijl het kind de hokjes noemt en “trek” het zo mee naar het volgende vakje.
Hapert het kind, dan even inhouden en rustig laten denken en laten zeggen.
Norm: (januari groep 2) 23 seconden voor 20 plaatjes. Standaard deviatie = 6
30 seconden of meer is signaal.
Noteer haperen/fouten/ relevante reacties van het kind in het individueel overzicht.